fredag 2 oktober 2020

Inför vecka 41

 Veckan har varit fantastisk och vi hade en underbar Skoljogg!


Från start till sista man i målgång, så var vi snabbare än förra året och det bjöds både på snabba löpare och pratglada vandrare. En dag för alla att njuta av och vi hade verkligen tur med vädret. Det sprack upp och solens strålar silade sig fram mellan träden, helt underbart  :)


Vi fortsätter arbeta med blodet och hjärtat, samtidigt som vi arbetar med sjukdomar och människors levnadsvillkor under medeltiden. Vi kommer också komma in på det klassystem som rådde under medeltiden och hur Magnus Eriksson samlade ihop de olika landslagarna till en skriftlig lagbok; Magnus Erikssons landslag och stadslag. Han lät avskaffade träldomen och delade in lagarna i olika balkar, exempelvis Giftasbalken och Ärvdabalken. Detta kom att påverka den enskilda människans liv och förutsättningar till stor del. 

Ni har arbetat bra denna vecka och vi provar ett nytt klassvärdssystem någon vecka, ödessnurran. Alla gruppbord har olika färger och en snurra avgör vilken grupp som kommer få den medeltida rackarens moderna motsvarighet som arbetsuppgift. Det kan alltså bli samma "rackarungar" som får fixa källsortering om ödet vill så. Kanske kommer någon grupp klara sig helt från uppgifterna? Vi provar detta ett tag, för att det är kul och för att man kanske får en inblick i medeltidens människas lott i livet.  Det var sällan någon hade sina val och sin framtid i "sina egna händer" som vi har idag, tack vare vårt utbildningssystem. 

Ett kunskapskrav i SO är att kunna föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Därför arbetar vi mycket med att kunna sätta sig in i andras situation och kunna byta perspektiv och synvinkel. Vi ser också att olika historiska personer har olika åsikter och hur man behöver vara källkritisk till källmaterial som kan vara subjektivt vinklat. 

Ni har skrivit spännande inledningar i skrivprojektet "Monstret" och använt er av det vi lär oss i svenskan, både att skriva i preteritum, använda dialoger med talstreck och få med några av veckans ord. Även texten i engelskan har handlat om en berättelse i preteritum och vi har träna på att skriva meningar med pronomen, verb och substantiv. 


Meningen med läxorna, är att få en förförståelse för de ord och begrepp som förekommer i vårt arbetsmaterial i skolan, så ni förstår vad vi läser och hur det hänger ihop. Vi behöver träna olika, en del behöver läsa igenom varje dag, kanske skriva av på ett papper och hålla för med handen och skriva igen osv. Andra lär sig bra genom att läsa igenom, träna och googla bilder till, andra genom tankekarta. Gör det som DU känner passar bäst för dig. 


Läxor till torsdag 8/10-20 v. 40


Att ta eget ansvar: stencil, fyll i vad du lägger din tid på, lämnas in torsdag.


Matematik: Begrepp om LÄNGD - CR (classroom) quizlet + deras egna anteckningar

NOMP (14min) Läxa vecka 41 omvandling.


Svenska: Veckans ord v.41.


Engelska:Glosor classroom 5B/EN v.41



SO: Classroom 5B/HI begrepp v. 41.


NO: Classroom 5B/BI begrepp v. 41 repetition blodet/celler, se filmerna och gör quizen.



Önskar alla en härlig och fin helg!


Kram Katti

Inför sista skolveckan

  Vilken vecka vi haft! Ni har jobbat på som vanligt, men jag har nog sett några fler ben springandes på fotbollsplanen... Ni har väl inte t...